آخرین مقالات

تجزیه‌ و‌ تحلیل‌‌ SWOT  وب‌سایت آمازون

تجزیه‌ و‌ تحلیل‌‌ SWOT  وب‌سایت آمازون

مقدمه

آمازون یکی از معروف‌ترین خرده‌فروش‌های آنلاین در جهان است و موفقیت آن باعث شده است تا خرده‌فروش‌های خشت و ملات و سایر موارد فیزیکی نیز حضور آنلاین داشته باشند. این وب‌سایت به‌علت دسترسی جهانی و همچنین استراتژی‌های قیمت‌گذاری تهاجمی اغلب به‌عنوان معادل آنلاین وال‌مارت اشاره می‌شود. آمازون قادر به نفوذ در فرصت‌های موجود در بازارهای نوظهور است و می‌تواند اطمینان حاصل کند که زنجیره عرضه جهانی انبارهای شبکه‌ای، ارزش قابل‌توجهی را برای خود و سهامداران ایجاد می‌کند. علاوه بر‌این، آمازون باید در مدل تجارت فعالیت خود در سود‌های نزدیک به صفر تجدیدنظر کند و از آن‌جایی که این شرکت در پنج سال گذشته سود مناسبی نداشته است، فرصت زیادی جهت بهبود پیش‌رو دارد.

 

نقاط قوت

- آمازون به‌عنوان یکی از معروف‌ترین خرده‌فروش‌های آنلاین در جهان، نقاط قوت خود را در درجه اول از یک راهبرد استراتژیک سه‌گانه شامل مدیریت هزینه، تمایز و تمرکز بر‌گرفته است. این استراتژی منجر به کسب سود در فعالیت این شرکت شده است و به سهامداران کمک می‌کند تا سود خود را دریافت کنند.

- در درجه اول، آمازون مزایای رقابتی خود را با استفاده از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک به‌عنوان یک سکوی قابل مقیاس‌پذیر و آسان جهت درک این موضوع که این شرکت به خوبی از رقبای خود جلوتر است، به‌دست می‌آورد.

- یکی از نقاط قوت آمازون این است که در سطح جهانی مشتریان خود را حفظ کرده است و این شناخت جهانی باعث ورود به بازارهای جدید شده است که تا‌کنون از عهده بسیاری از شرکت‌های تجارت الکترونیک خارج بوده است.

- این شرکت با استفاده از تدارکات و سیستم‌های توزیع عالی، به میزان بهتری قادر به تحقق بخشیدن به درخواست‌های مشتریان بوده است و این موضوع باعث ایجاد مزیت رقابتی آمازون نسبت به رقبای خود شده است.

 

نقاط ضعف

- بخشی از استراتژی آمازون در سال‌های اخیر «گسترش زمینه فعالیت» خود است؛ به این معنی که شرکت تمرکز خود را از مهارت اصلی خود یعنی خرده‌فروشی آنلاین کتاب، به سوی زمینه‌های جدیدتر متمرکز کرده است. با اینکه این استراتژی از نظر تنوع ریسک مناسب به‌نظر می‌رسد، آمازون باید در مورد از دست دادن مزیت استراتژیک خود نیز آگاه باشد، زیرا از طرفداران اصلی خود دور می‌شود.

- از‌ آنجایی که آمازون ارسال رایگان را به مشتریان خود ارائه داده است، همواره در معرض خطر از دست‌دادن سود است و از این‌رو ممکن است به‌دلیل این استراتژی نتواند به بهینه‌سازی هزینه‌ها بپردازد.

- با توجه به این واقعیت که آمازون یک خرده‌فروش آنلاین است، تمرکز تک‌محور بر روی خرده‌فروشی آنلاین ممکن است مانعی در گسترش برنامه‌های آن به‌ویژه در بازارهای نوظهور باشد.

- یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌ها که توسط تحلیل‌گران و کارشناسان صنعت مورد توجه قرار گرفته است این است که آمازون از مدل‌های تجاری سود نزدیک به صفر استفاده می‌کند که باعث از بین رفتن شدید سودآوری می‌شود و حتی اگر این شرکت حجم و درآمد بالایی داشته باشد، سود معنی‌داری برای این شرکت باقی نخواهد ماند.

 

فرصت‌ها

- آمازون با استفاده از سیستم پرداخت آنلاین خود، فرصتی را برای افزایش مقیاس به میزان قابل ملاحظه‌ای ایجاد می‌کند که این موضوع با در نظر گرفتن این واقعیت است که نگرانی‌ها در مورد خرید آنلاین تا آنجا که به امنیت و حفظ حریم خصوصی مربوط نیست، یکی از مهم‌ترین مسائل در ذهن مصرف‌کنندگان است. علاوه بر‌ این، به‌علت استفاده از درگاه اینترنتی پرداخت مخصوص خود، باعث بهبود سود شرکت می‌شود.

- یکی دیگر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای آمازون ارائه محصولات بیشتر تحت نام تجاری خود به جای یک وب‌سایت واسط برای معرفی محصولات شرکت‌های متفرقه است. به‌عبارت‌دیگر، می‌تواند تعداد محصولات تحت نام تجاری خود را به جای صرفاً فروش و انبارداری محصولات ساخته شده توسط شرکای خود افزایش دهد.

- آمازون می‌تواند مجموعه پیشنهادهای خود را افزایش دهد و محصولات بیشتری را نسبت به میزان فعلی انبار کند و این امر باعث می‌شود که شرکت در موقعیت قدرتمندی قرار بگیرد و به درآمدهای بالاتر دست یابد.

- فرصت چهارم آمازون، به لحاظ گسترش ردپای جهانی خود و باز کردن سایت‌های بیشتر در بازارهای در حال ظهور است که قطعاً آن را در بازار خرده‌فروشی آنلاین رقابتی برتر می‌کند.

 

تهدیدها

-یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای موفقیت آمازون، افزایش نگرانی در مورد خرید آنلاین به‌دلیل سرقت هویت و هک شدن است که اطلاعات مصرف‌کنندگان در معرض آن قرار دارند. بنابراین، آمازون باید به سرعت نگرانی‌های مصرف‌کنندگان را نسبت به سایت خود کاهش دهد و اطمینان دهد که حریم خصوصی و امنیت آنلاین تضمین شده است.

- این شرکت با توجه به استراتژی‌های قیمت‌گذاری تهاجمی خود مجبور شده است با شکایت‌های ناشی از ناشران و رقبا در صنعت خرده‌فروشی مواجه شود. تمرکز بیش از حد بر روی مدیریت هزینه آمازون باعث ایجاد مشکلاتی برای این شرکت شده است که ناشی از ناراحتی رقبا به‌علت از دست دادن تجارت خود است.

در‌نهایت، آمازون با رقبای قابل توجهی از خرده‌فروشان محلی آنلاین مواجه می‌شود که در مقایسه با نوع استراتژی خود، چابک‌تر هستند. این بدان معنی است که شرکت در دستیابی به استراتژی جهانی نمی‌تواند شرایط بازار محلی خود را از دست بدهد.

 

نتیجه

آمازون فعالیت خود را تا آنجا که به استراتژی‌های آینده مربوط می‌شود، متوقف کرده است و این تجزیه‌و‌تحلیل SWOT می‌تواند راهنما و نقشه راه را فراهم کند تا این شرکت حرکت به سوی جلو را پیاده‌سازی کند. کلیدی‌ترین تجزیه‌و‌تحلیل SWOT این است که جهت داشتن قدرت برای رقابت، آمازون باید بر روی سودآوری و نه صرفاً حجم تمرکز کند.

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.